Hogyan menjünk világgá, ha szűkös a keret? – 2. Rész

Ingyen szállás

Mert én szállásért nem vagyok hajlandó fizetni!

Egyrészről baromi drága, és sokszor indokolatlan kiadás, mivel a szálláson jobb esetben alig töltesz időt, másrészről van sokkal mókásabb módja is, mint hogy nyolcadmagammal nyomorogjak egy szutykos hostelben.

2012-ben kaptam rá a ‘szállás-mutyira’, amikor a 30. 18. szülinapomat Írországban szerettem volna tölteni, de persze csóró voltam, mint a templom egere (tovább fokoztuk a szitut, mikor az útitársam a 2. napon elhagyta a pénztárcámat benne minden pénzünkkel, bankkártyával, stb.). Úgy kezdtem, hogy jeleztem a barátaimnak, hogy márpedig én most Írországba megyek, aki ismer kint valakit Dublinba, szóljon már. És az egyik barátnőm ismert egy csodás párost, akik már az első levelem után, amelyben elmondtam, hogy szeretnék nagyon a kanapéjukon aludni, annyit írtak vissza, hogy ‘Oh, Zsuzsi barátja a mi barátunk is, persze, gyertek nyugodtan! Mi ugyan épp nem leszünk itthon, de a reptéren odaadjuk a lakáskulcsot. Kocsi kell majd nektek? Mert akkor használhatjátok azt is!’ Mondanom se kell, kb. sokkot kaptam örömömben!

szállásom Te Anatuban

Ezt követően regisztráltunk a couchsurfingre (CS), ahol referenciákat akartunk gyűjteni, mielőtt nekivágtunk skandináv körutunknak, amire szintén nem volt pénzünk. Illetve volt kettőnknek két hétre repjegy-szállás-hajójegy-biciklibérlés-triatlon nevezési díj-kaja-egyebekre 300 ezer forintunk. Oda, ahol egy szendvics 4 ezernél kezdődik. Szóval, nem volt mese, kellett az ingyen kanapé, így elkezdtük befogadni az embereket: jött Jeff Malajziából, Susanék Új-Zélandról, Julia Németországból, és így tovább. Átjáróház lett az otthonunk, ami folyamatosan tárt ajtóval várta az utazókat, akik új élményeket, történeteket, energiákat hoztak cserébe. Utaztam akkor is, amikor épp nem mentem sehová. És persze gyakoroltam a nyelvet.

A CS segítségével azóta aludtam Finnországban szaunában, AU-ban belecsöppentem egy kőkemény partiba, NZ-n megismertem a pótanyámat, és nálam aludt az a híres orosz világutazó is, aki pénz, mobil és net nélkül járt be több mint 70 országot. Rengeteget tanultam és inspirálódtam ezektől az emberektől.

néha ilyen szállásokba is bele lehet futni…ilyenkor légy hálás és használd a humorérzéked!

Az ingyen szállásnak akad másik verziója is, amikor valaki házát, esetleg kisállattal együtt felügyeled. Ennek pl. NZ-n elég nagy hagyománya van: fogod magad, beköltözöl valaki házába 3-4 hétre és pesztrálgatod a blökit, vagy simogatod a 12 macskát. Cserébe mondjuk minden nap kimehetsz a tengerpartra és csak a tiéd az egész ház.

szállásért cserébe én néha főztem

Íme néhány oldal:

http://www.kiwihousesitters.co.nz/home (NZ-re)

http://www.trustedhousesitters.com/t/ (bárhová)

Nem csak szállást kaptam, hanem pótanyát is :)

De a legnagyobb trükk szerintem még mindig abban áll, hogy tudjuk okosan használni a közösségi médiát. Mindenki ismer valakit, aki ismer valakit, aki ismer valaki mást, aki Neked akarja adni a kanapéját. Cserébe légy nyitott, kedves és vidd jó hírét az országunknak! Meglátod, csudajó móka lesz!